Faculty of Economics and Business Administration Publications Database

Author

Prof. Dr. Eveline Wuttke


Department

  • Business Education

Chair

  • Chair of Business Education, esp. of Research in Teaching and Learning

Academic / Professional Positions

  • Since 2006: Professor, Goethe University Frankfurt, Germany
  • 2004 - 2006: Research Associate, University Mainz, Germany
  • 2002 - 2003: Assistant Professor, University Freiburg, Germany
  • 1998 - 2004: Assistant Professor, University Mainz, Germany
  • 1992 - 1998: Research Assistant, University Gießen, Germany

Education

  • 2004: Habilitation, University Mainz, Germany, Thesis: Unterrichtskommunikation und Wissenserwerb. Zum Einfluss von Kommunikation auf den Prozess der Wissensaneignung
  • 1998: Dr. rer. pol., University Gießen, Germany, Thesis: Motivation und Lernstrategien in einer selbstorganisationsoffenen Lernumgebung – Eine empirische Untersuchung bei Industriekaufleuten

Research Interests

  • Empirical Research in Teaching and Instruction
  • Studies in classroom interaction
  • Learning from errors
  • Teacher education
  • Economic knowledge
  • Causes and effects of boredom in classroom

Quick Links

Filter publications

Author Publications

Wirtschaftspädagogik: Von der Berufsbildungstheorie wirtschaftspädagogischen Lehr-Lern-Forschung
Metropolis
2016
Minnameier, Gerhard
Wuttke, Eveline
Modeling Competencies of Prospective Business and Economics Teachers - Professional Knowledge in Accounting
Zeitschrift für Psychologie
2015 Schnick-Vollmer, Kathleen
Berger, Stefanie
Bouley, Franziska
Fritsch, Sabine
Schmitz, Bernhard
Seifried, Jürgen
Wuttke, Eveline
The impact of university teacher training on prospective teachers’ CK and PCK – a comparison between Austria and Germany
Empirical Research in Vocational Education and Training
2015 Fritsch, Sabine
Berger, Stefanie
Seifried, Jürgen
Bouley, Franziska
Wuttke, Eveline
Schnick-Vollmer, Kathleen
Schmitz, Bernhard
Teachers’ strategies for handling student errors – the contribution of teacher training programs
Waxmann
2015 Seifried, Jürgen
Wuttke, Eveline
Türling, Janosch
Krille, Claudia
Paul, Oliver
Fachwissen und fachdidaktisches Wissen im wirtschaftspädagogischen Studium – Entwicklung eines Testinstruments und erste empirische Befunde.
Klinkhardt
2015 Berger, Stefanie
Bouley, Franziska
Fritsch, Sabine
Krille, Claudia
Seifried, Jürgen
Wuttke, Eveline
Entwicklung der Frankfurter Wirtschaftspädagogik von der Kulturpädagogik zur Bildungs-und Lehr-Lern-Forschung
Marburg: Metropolis
2015
Wuttke, Eveline
Minnameier, Gerhard
Integration statt Subordination! Plädoyer für die Eingliederung der Wirtschaftswissenschaften in den Kanon allgemeinbildender Fächer– Eine Replik
UniReport
2014
Wuttke, Eveline
Minnameier, Gerhard
Entwicklung eines Testinstruments zur Erfassung des fachlichen und fachdidaktischen Wissens von Studierenden der Wirtschaftspädagogik. Erste Erfahrungen und Befunde.
2014
Wuttke, Eveline
Seifried, Jürgen
Mindnich, Anja
Fritsch, Sabine
Berger, Stefanie
Bouley, Franziska
Schnick-Vollmer, Kathleen
Schmitz, Bernhard
Transitions in Vocational Education. Research in Vocational Education
Verlag Barbara Budrich
2013 Seifried, Jürgen
Wuttke, Eveline
Diagnostic competence of (prospective) teachers in vocational education: an analysis of error identification in accounting lessons
Sense Publishers
2013
Wuttke, Eveline
Seifried, Jürgen
Occupational exploration in German secondary school: what it is, how schools foster it, and how students perceive this support
2013 Heinrichs, Karin
Wuttke, Eveline
Ansätze der Identifikation typischer Schülerfehler. Ergebnisse aus Studien in kaufmännischen Schulen.
Unterrichtswissenschaft
2012
Wuttke, Eveline
Seifried, Jürgen
Evaluation in der Lehrerbildung – Diskussionslinien und exemplarische Umsetzung.
Linz: Trauner Verlag + Buchservice GmbH
2012
Wuttke, Eveline
Seifried, Jürgen
Silence is Silver, Talk is Gold? Analysis of Classroom Talk in A Learner Centred Setting
Rotterdam, Boston, Teipei: Sense Publishers
2012
Wuttke, Eveline
"Typische" Schülerfehler im Rechnungswesenunterricht – Empirische Befunde einer Interviewstudie.
Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik
2011 Türling, Janosch
Seifried, Jürgen
Wuttke, Eveline
Gewiese, Anna
Kästner, Ronny
Students‘ errors: how teachers diagnose them and how they respond to them.
Empirical Research in Vocational Education and Training
2011 Seifried, Jürgen
Wuttke, Eveline
Learning from errors at school and at work.
Barbara Budrich
2011
Wuttke, Eveline
Seifried, Jürgen
Teachers‘ knowledge about domain specific student errors
Verlag Barbara Budrich
2011 Türling, Janosch
Seifried, Jürgen
Wuttke, Eveline
Potenziale des Lernens aus Fehlern in Abhängigkeit von methodischen Grundentscheidungen
Franz Steiner Verlag
2010 Seifried, Jürgen
Wuttke, Eveline
Autonomy in Heterogeneity? Development of Moral Judgement Behaviour During Business Education
Frankfurt a. M.: Lang
2002
Minnameier, Gerhard
Beck, Klaus
Dransfeld, Andrea
Wuttke, Eveline